When in the land of Beckett, do as Beckett does

Ruins true 1

de Horaţiu Damian

Ruine adevărate refugii, într-o traducere ad-hoc, e un spectacol ezoteric. Ambiţia sa e să translateze în mişcare scenică un text de pe la sfârşitul anilor ’60, scris de Samuel Beckett- Sans. Compus, ai zice, după canoanele curentului abstract, dând impresia, în anumite părţi, că a fost scris în tehnica dicteului automat, cu o structură aparte a frazei, scurta poveste dă titlul spectacolului, prin cuvintele sale de început: Ruins true refuge.

De aici încolo, însă, montarea e o creaţie teatrală autonomă, în care concepţia regizorală a lui Tompa Gábor primeşte replica prin coregrafia imaginată de Yolande Snaith, pe muzica lui Shahrokh Yadegari. Scenografia spectacolului, aparţinând lui Ian Wallace, se adaptează sugestiilor dramaturgice, fără să frapeze prin îndrăzneală.

Mişcarea browniană

Consideraţie aparte merită actorii: Györgyjakab Enikő, Albert Csilla, Sinkó Ferenc. Întâi, pentru că fac şi ei creaţie, prin rezolvările coregrafice propuse. În al doilea rând, pentru că demonstrează o perfectă stăpânire a propriului corp şi a resurselor de expresivitate ale acestuia, într-un spectacol non-verbal. Pornit pe calea lui Beckett, show-ul debutează într-o coregrafie absurdă, cu protagoniştii angajaţi în serii de mişcări care devin rutine ale izolării autiste, fiecare pentru sine, fără legătură şi contact real cu celălalt. Treptat, barierele slăbesc, personajele interacţionează (folosind, uneori, procedee derivate din Contact Improvisation), chiar dacă o fac în numele zădărniciei. Finalul, care ne-a produs o puternică senzaţie de deja vu (poate şi pentru că Tompa Gábor a realizat o versiune anterioară, în 2010, la Sushi Center for Urban Arts, San Diego) este un câştig prin actorul-copil Dimény Kristóf.

Concluzionând, vom spune că Ruine adevărate refugii e un spectacol elitist, accesibil şi gustat de un public de nişă, pasionat de Beckett, de transpunerile teatrale după acesta şi de un anumit gen de teatru experimental.

Foto: © Biro István

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *